WELKOM  |  VLUCHTSCHEMA   |   VFR   |   IFR   |   ATC   |   ADDONS   |   KENNIS   |   CONTACT
IFR                                                     

In tegenstelling tot VFR vliegen wordt IFR (Instrument Flying Rules) met gebruik van instrumenten gevlogen.

IFR is noodzakelijk wanneer de zichtbaarheid beperkt wordt en er niet op externe referenties kan worden vertrouwd. Het is speciaal ontworpen voor omstandigheden zoals mist, regen of nachtvluchten. Hoewel het uitvoeren van een IFR-vlucht in visuele meteorologische omstandigheden (VMC) mogelijk is, zijn ze voornamelijk bedoeld voor instrumentmeteorologische omstandigheden (IMC), zoals slecht weer.

Om met een vliegtuig te vliegen onder IFR-voorschriften, moeten piloten beschikken over tweerichtingsradiocommunicatie en de juiste navigatieapparatuur die geschikt is voor hun geplande route, meestal met behulp van navigatiehulpmiddelen op de grond zoals VOR- of GPS-technologie. Essentiële instrumenten zijn onder meer een gyroscopische bochtaanwijzer, slip-skid-indicator, een gevoelige hoogtemeter die zich aanpast met barometrische druk en een klok die uren, minuten en seconden weergeeft, samen met een attitude-indicator.

Uitleg van Peter Starck  lees hier

Wikipedia

Handleiding IFR in LNM (video nl uitleg)