| |
In tegenstelling tot
VFR vliegen wordt
IFR (Instrument Flying Rules) met gebruik van instrumenten
gevlogen.
IFR is noodzakelijk wanneer de
zichtbaarheid beperkt wordt en er niet op externe
referenties kan worden vertrouwd. Het is speciaal ontworpen
voor omstandigheden zoals mist, regen of nachtvluchten.
Hoewel het uitvoeren van een IFR-vlucht in visuele
meteorologische omstandigheden (VMC) mogelijk is, zijn ze
voornamelijk bedoeld voor instrumentmeteorologische
omstandigheden (IMC), zoals slecht weer.
Om met een vliegtuig te vliegen onder IFR-voorschriften,
moeten piloten beschikken over
tweerichtingsradiocommunicatie en de juiste
navigatieapparatuur die geschikt is voor hun geplande route,
meestal met behulp van navigatiehulpmiddelen op de grond
zoals VOR- of GPS-technologie. Essentiële instrumenten zijn
onder meer een gyroscopische bochtaanwijzer,
slip-skid-indicator, een gevoelige hoogtemeter die zich
aanpast met barometrische druk en een klok die uren, minuten
en seconden weergeeft, samen met een attitude-indicator.
Uitleg van Peter Starck
lees hier
Wikipedia
Handleiding IFR in LNM (video
nl uitleg)
|
|